Peugeot har siden 1889 fremstillet mange fantastiske modeller

Vi vil gerne vise dig nogle af dem her...

Da Peugeot slå verdensrekorden for dieselbiler

Tilbage i 1965, var dieselmotorer ikke de momentstærke og brændstof økonomiske vidundere, vi kender i dag. De var svag, støjende og osende. Men Peugeot tog kampen op med en ombygget Peugeot 404 diesel.

Peugeot  ønskede at slå verdensrekorder for dieselmotorer, så de byggede en lettet og strømlinet 404 prototype og tog den til Montlhery Autodrome. Bilen var drevet af en 2.2 l motor, og bilen gennemførte en 5.000 km lang tur med en gennemsnit på 159,3 km/t.

En måned senere kom Peugeot tilbage med en mindre, 1.9 l motor til en 11.000 km tur med 100 km/t i gennemsnit.

Samlet set formåede Peugeot at sætte 40 nye rekorder og bevise, at deres dieselteknologi kunne klare sig til dagligt brug gennem mange år. Det kan nævnes at en standard 404 diesel nåede 0-100 km/t på 25,5 sekunder.



Peugeot 504 Cabriolet 

Den første 504 Cabriolet-model blev afsløret i 1969 Genèvesalonen. Med karrosseriet stylet af den berømte italienske Pininfarina var disse flotte, men langt fra billige biler tilgængelige med et valg af 1,8 og 2,0 Injektion, Ti og V6 motorer.

Smukt designet, bilens krumme linjer står i kontrast til nogle af de tidlige stilelementer som de dobbelte rektangulære forlygter. Ikke en bil kendt for præstationstal, men helt sikkert en italiensk formet skønhed. Bilen gennemgik små ændringer under produktionen, hovedsagelig med forlygter, baglygter og indretning.

1959 Peugeot 403 Cabriolet Grand Luxe 


Den hedder 403 Cabriolet Grand Luxe og i denne version er det blevet bygget i 2.000 enheder startende fra 1956. Det er udstyret med en 1.468 liters motor der producerer 60 HK, og kan bringe bilen op på en hastighed på 138 km/t  Det vigtigste med denne bil er ikke dens tal, men dens elegante former, designet og bygget af Pininfarina.

Måske genkender du bilen? Kommissær Colombo var den lykkelige ejer af en 403 Cabriolet Grand Luxe i TV serien.


Peugeot 205 T16 Group B

205 T16 gruppe B rally bilen, kombinere lille størrelse, minimal vægt og et firehjulstræk layout i midten af motoren, som viste sig at være en genial opskrift på succes. Bilen satte allerede i sin allerførste rally den hurtigste tid, og 205 T16 blev fuldstændig uovervindelig i slutningen af 1984-sæsonen. Faktisk blev Audi tvunget til helt at revidere deres Quattro for at forblive konkurrencedygtig. Bilen havde over 500 heste og en vægt på 960 kg.

Peugeot byggede også en ”civil” version af Peugeot 205 T16 kaldet Peugeot 205 Turbo 16. Der blev kun bygget 200 stk. af denne model, hvilket prisen også afspejler.. over en million kr.


Peugeots EX1 elbil slå i 2011 omgangsrekorden på Nurburgring's Nordschleife 

Peugeots EX1 elbils koncept, som allerede har slået 6 hastigheds rekorder, har tilføjende i 2011 endnu en til samlingen.

Med en omgangstid på 9:01.338 slog den elektriske Peugeot den foregående rekordtid med utrolige 50 sekunder.

Den elektriske, fire-hjulstrukne Peugeot EX1 gennemsnits hastighed på 136.79 km/t i sit rekordløb og blev drevet af to motorer giver i alt 340 hestekræfter.

Topfarten for EX1 er iøvrigt 261 km/t.

Peugeot har tidligt kunnet præsentere stationcars med 7 sæder

I 1950 viste Peugeot sin stationcarversion af 203 på sin 20cm længere akselafstand og sæder på tre rækker. et koncept der er bibeholdt op til vor dage.

Også Peugeot 404 kom i en 7 sæders version kaldet Familiale - med plads til 8 passagerer ifølge annoncen...